Naším cílem je přinášet informace ze všech koutů business networkingového světa a pomáhat tak v rozvoji tohoto nástroje a informování jeho účastníků o novinkách a zajímavostech, které jim pomohou ve vzájemném propojování.

Na základě čeho se rozhodnout, když bychom si mohli sednout k počítači a udělat kus práce? Má cenu networkingu věnovat čas, který bychom jinak mohli věnovat přemýšlení nad novým businessem, plněním úkolů, podpoře stávajících klientů, nebo čemukoli jinému, co tvoří náplň našeho pracovního dne?

#1 MISE A VIZE

Jestli podnikáte nebo chcete podnikat, jistě je mise a vize Vašeho denního konání pověšená na kousku papíru nad stolem nebo uložená v dokumentu v počítači. Právě na misi a vizi je důležité navázat při plánování návštěvy networkingové akce. Neprotnout Vaše dílčí cíle s cílem její návštěvy je zkrátka nevyužitá podnikatelská příležitost a taky zbytečná ztráta spousty energie. Pokud na takovou akci půjdete bez návaznosti na Vaše cíle, vůbec bych se nedivila, když by vás to tam nebavilo a litovali jste. Když nevíte co chcete, nemůžete jednoznačně určit, kdo by Vám mohl pomoci. Pak souhlasím, že rozhodnout se, jestli na akci jít nebo nejít je sakra těžké. Netvrdím, že v každém okamžiku vlastního podnikání je vše jednoznačné. Pokud se však jdu jen tak rozhlížet, jdu se prostě jen tak rozhlížet a nemůžu mít špatný pocit, když z toho nevypdne více než jen rozhlížení. Vaše vize však obsahuje nějaká čísla? Má návaznost na měsíční či týdenní cíle? Víte, že jste ještě neoslovili dost potenciálních klientů? Tak hurá. Na akci je spíše nenajdete, ale když povedete správně konverzaci, možná Vám někdo doporučíschůzku se svým kontaktem, který by Vás mohl potřebovat a návaznost na Vaši vizi máme na světě.

#2 KDE, JAK, KDO A JAK DLOUHO

Působí na nás prostředí, způsob komunikace, lidé, kteří s námi komunikují a v neposlední řadě také jak dlouho to trvá. Zejména v případě, když nám lidé nesednou nebo nevíme, co si s nimi máme povídat. Nepochybuji, že pak si představujeme, jak by nám u toho počítače nebo ještě lépe s přáteli či partnerem bylo lépe. Vše se dá zjistit dopředu. Možná Vás dokonce na akci někdo pozval a tak Vám může přiblížit, co se bude dít. Ptejte se na to, jaký bude věkový průměr osazenstva, o čem se lidé většinou baví, na co se ptají a co se očekává od Vás. Nezapomeňte na otázky k oblastem podnikání, pokud je akce zaměřená na konkrétní téma a také na velikost firem, které návštěvníci zastupují. Půjde o TOP manažery, kteří už se znají, majitele středních firem, nebo freelancery, kteří začínají podnikat? Bude se startovat přednáškou nebo Vás nikdo neupozorní na program večera? Jaký je pořadatel setkání? Bude na místě a měl by ho návštěvník znát? Jaký cíl má akce? Proč tam Ti lidé chodí? Hledají kontakty nebo sdílejí své nápady? Jdou konverzace do hloubky nebo si lidé domlouvají schlůzky po akci a měl by si tedy účastník akce raději připravit termíny, kdy je možné se dále potkat jeden na jednoho? Je potřeba mít sebou vizitky? Co oblečení? Jak dlouho akce trvá a pokračuje se po ní obvykle někam? Kolik tam bude lidí?

Možná se Vám zdá, že je otázek až moc a přeci to zjistíte na akci, kde se zajdete porozhlédnout. Pokud však nechcete mít nepříjemný pocit, že jste nenašli ty, které hledáte nebo nepřicházíte s dost zajímavými tématy či podnikáním, na kladení otázek není nikdy pozdě!

#3 MÁTE ČAS POMÁHAT CIZÍM LIDEM?

Seznamovat se s lidmi, kteří by nás mohli inspirovat nebo nabídnout s doporučením své vlastní kontakty, znamená nejdříve inspirovat je a nabídnout zejména své kontakty. V případě, že Vás někdo skutečně zaujme, měli byste si vyhradit čas na min. sepsání e-mailu s tím, jak byste mohli být užiteční, co Vás po seznámení ještě napadlo, popřípadě koho můžete ještě doporučit, abyste pomohli v plnění snů Vašemu novému kamarádovi. Základem přátelství je velkorysost a networking není nic jiného než tvorba přátelství, ať už ve slabších vazbách a větším počtu či naopak. Kromě rozhovoru v reálném čase na networkingové akci tedy budete v zájmu udržení nových vztahů věnovat další energii po skončení akce. Pokud to půjde dobře, tak se s novým kamarádem i potkáte na schůzce jeden na jednoho nebo ho pozvete na jinou akci, kde se zase budete moci potkat a navázat na rozhovor, který jste započali při vašem seznámení. Ještě nezapomeňte na přidávání kamarádů na linkedinu nebo facebooku, jistý čas mírné prokrastinace, kdy si začnete prohlížet fotografie ze života druhého a možná i nějaký čas na návrh spolupráce, pokud jste něco přislíbili. Zejména na začátku vztahu je nutné dodržovat sliby a také neztrácet čas. Jestli jdete na networkingovou akci a s někým zajímavým se tam seznámíte, kontaktujte osobu do dvou dnů od seznámení. Co to znamená v prvé řadě? Doptat se na kontaktní údaje a celé jméno na sociálních sítích. Že byste si každého měli zavést do kontaktního listu by měla být samozřejmost.

#4 JAKÉ INFORMACE PŘINÁŠÍTE?

Ať už chceme nebo ne, na každé akci příjde okamžik, kdy se nás někdo zeptá: „A co děláte vy?“ Je cílem poznávat druhé. Pokud v tom momentu neutečete nebo se nebudete celé setkání držet v ústraní, jistě to příjde minimálně jednou. Co pak? Začínejte pravdou, kterou řeknete tak otevřeně, aby mohl rozhovor ještě pokračovat. Nikoho ve Vaší prezentaci neurážejte, nestěžujte si a nehodnoťte. Pokud chcete v konverzaci pokračovat a zaujmout, měli byste působit naopak mile a svou činnost vysvětlovat s pokorou a nadšením. Ano, tyto dvě věci se nevylučují . Předpokládám, že Vaši činnost děláte, protože jste si ji vybrali. I kdybyste byli zástupci firmy, ve které cokoli neuznáváte, je nezbytné v prvé řadě zmínit to, co máte rádi. V případě, že byste si začali hned stěžovat, možná Vás někdo v prvním momentu bude chtít povzbudit, ale nespoléhala bych se na to, že Vás po rozhovoru plném negativních emocí bude chtít vidět ještě znovu. Buďte spíše nad věcí. Je to jako když si namlouváte pro vás sympatickou dívku nebo chlapce. Taky chcete udělat dojem, ale současně být upřímní . Hned potom, co vynecháte stížnosti a negativní informace, zakládejte Vaši prezentaci na pravdě. Není problém nahlas uvažovat, dokonce to přináší větší ovoce než své myšlenky při seznamování držet na uzdě. Pokud zmíníte jakýkoli produkt, který nabízíte, měli byste si být jistí, že jej dokážete dodat a v jakém horizontu. Nikdy nevíte, kdo před Vámi stojí, koho zná a jestli Vás zrovna nepotřebuje. Trochu si přidat na užitečnosti by Vás mohlo stát negativní referenci nebo minimálně pochybnosti o Vás jako potenciálním obchodním partnerovi. A to nikdo nechceme. Jdete se spíše bavit! Mluvte o tom, co děláte rádi a jde Vám to dobře.

#5 OTÁZKAMI A NASLOUCHÁNÍM NIC NEZKAZÍTE

Rozhovor je potřeba rozvíjet. A nemůžeme doufat, že v tom bude Váš nový kontakt machr. Prostě to může zůstat na Vás a lepší než trapné ticho nebo poznámka o tom, jaké máme dneska počasí je prostě lepší vysypat pár všetečných otázek z rukávu. Není na tom nic těžkého. Pokud chcete být skutečně připraveni, zeptejte se při cestě na akci sami sebe, co teď aktuálně řešíte. Může se to týká podnikání nebo i rodiny. Záleží na Vaší otevřenosti. Jistě Vás napadne minimálně jedna zásadní otázka. Možná se bude týkat Vašeho běžného dne. Můžete se prát s time – managementem nebo váháte jakou aplikaci používat pro kontrolu Vašich zakázek. Třeba poslední měsíc řešíte účetní. Tak jedno velké tajemství je, že na networkingové akci tohle klidně můžete otevřít. Dle náročnosti dotazu, zasvěcenosti Vašeho protějšku a míry porozumění si o tom buď budete vykládat dál nebo zkusíte něco lehčího. Rozhodně je to ale lepší než počasí! Snažší varianta je v méně konkrétních otázkách, které ale budou směřovat podobně hloubavým směrem. Protože pokud chcete někoho opravdu poznat tak, abyste zjistili, jestli se s ním chcete znovu vidět, není od věci poznat, jak uvažuje. Ptejte se druhých jaké jsou jejich dny, co v jejich běžném pracovním dni dělají a nechte je hovořit. Nezapomeňte, že bez naslouchání se toho moc nedozvíte. Nejhorší otázky jsou ty, na které si sami odpovíte. Dejte druhému prostor, pokud to s tím poznáváním potenciálních klientů myslíte vážně. Při naslouchání se nebojte občas vyloudit nějaké citoslovce, které dají najevo, že nasloucháte. Za další je důležitý oční kontakt. Nejednou se mi stalo, že ho druhá strana na networkingové akci nedokázala udržet a buď těkala očima po jiných nebo koukala chvílemi do země. V takovém případě konverzaci raději končím. Tohle se Vám stávat nemusí. A na odpovědi prosím navazujte. Není nic horšího než když zazní něco, co se dá rozvíjet, ale upadne to v zapomění. Nebojte se prokládat své doplňovací otázky vlastními nápady nebo komentáři jak to máte vy. Co je zde Vašim cílem? Ptát se a naslouchat tak, abyste našli záchytný bod. Věc, kde můžete pomoci, být užiteční nebo navázat při dalším setkání.


Podtrženo, na networkingové akci určitě není cílem strávit jedním rozhovorem hodinu, možné ne ani půl. Maximálně tak 20 minut, ať stihnete alespoň 4 nové kontakty, které jsou pro Vás zajímavé. Odečetla jsem čas, kdy je budete hledat, chvilku se rozkoukávat, jíst a chodit na toaletu. Při délce akce dvě hodiny by to mělo stačit. A pokud sladíte výše sepsané, nepochybuji, že se budete těšit na další nebo se naopak rozhodnete pro počítač. Ani jedno není špatně. Hodně štěstí.

Regina Vondrová