Naším cílem je přinášet informace ze všech koutů business networkingového světa a pomáhat tak v rozvoji tohoto nástroje a informování jeho účastníků o novinkách a zajímavostech, které jim pomohou ve vzájemném propojování.

Slovo networking může na první pohled působit nesympaticky, možná až strašidelně. Ale rozhodně se ho nemusíte bát, naopak! Přečtěte si, co to vlastně znamená, a zjistíte, že Vám může být na vaší podnikatelské cestě k úspěchu nesmírně užitečný.

Nevím, jak Vám, ale mně se český ekvivalent „síťování“ nelíbí. Představím si pod ním spíše pokládání trubek a kabelů na stavební pozemek, než cokoliv příjemného, co se mě týká a co chci aktivně sama dělat. I to je důvod, proč osobně dávám přednost anglickému výrazu. Networking ale opravdu znamená systematické budování sítě, práci na své vlastní, pro podnikání nesmírně důležité pavučině kontaktů.

Kontakty nad zlato


Žádný podnikatel se bez nich neobejde. Bez ostatních lidí, bez kontaktů. K úspěšnému podnikání potřebujete spoustu dalších lidí – zákazníků, spolupracovníků, dodavatelů, těch, kteří o vás poví dalším, těch, kteří vám poradí a mnoha jiných. Sama si nevystačíte.

Představte si například, že si otevřete příjemnou kavárničku v zapadlém koutě města, kam nikdy nikdo nepřijde. Nikomu o tom neřeknete a jen tam celé dny sedíte a čekáte, jestli se někdo nesplete a dveře se nečekaně neotevřou. Takhle samozřejmě úspěchu nedosáhnete.

Co když oproti tomu na její otevření uspořádáte party, pozvete všechny svoje kamarádky a vyzvete je, aby s sebou vzaly i další známé, připravíte jim welcome drink zdarma a nějaké drobné pohoštění a pak se sklenkou šampaňského proplouváte mezi hloučky bavících se lidí a chvilku si s nimi povídáte? To už je jiná, že?

Networking je přirozená a běžná věc

I o tom je networking. O navazování kontaktů, povídání si s lidmi, prezentování sebe a svého podnikání, zanechávání dojmu… Co myslíte, že udělají ti hosté, které jste viděla na opening party poprvé? Druhý den budou vyprávět svému okolí, jak se u vás skvěle měli a jak to tam máte hezké a stojí za to k vám do kavárničky zajít.

Vaše síť se rozšiřuje, pavoučci sami spřádají další nitě a rozbíhají se do všech stran. Když Vás pak ještě napadne pozvat do Vaší kavárny ostatní cvičenky z jógy nebo spolužáky z kurzu francouzštiny, který navštěvujete, nebo ji navrhnete jako místo k uspořádání školního srazu se spolužáky, s nimiž jste se léta neviděla, pak aktivně provozujete networking a vůbec tomu tak nemusíte říkat.

Kontakty je třeba sbírat a využívat! A to při každé možné příležitosti. Nikoliv vlezle, ale vědomě a systematicky. Každý z nich se Vám může v budoucnu hodit.

Vyšší level networkingu

Samozřejmě můžete podnikat ve specializovanějším oboru a potřebovat kontakty jiné kategorie. Možná vlastníte mezinárodní dopravní společnost, proč ne? Pak je samozřejmě pravděpodobnost, že si vystačíte s přirozeným záběrem známostí a kontaktů, významně nižší. I ony Vám samozřejmě mohou udělat užitečnou službu, protože ten zná toho a ten zase tamtoho a když si to řeknou, nebo Vám zprostředkují kontakt, můžete nakonec získat zajímavého klienta, k němuž byste se jinak nedostala.

Nicméně může nastat okamžik, kdy bude třeba sáhnout po sofistikovanějším řešení, a tím bývají organizovaná networkingová setkání. Mohou být zaměřená na určitý obor či region a zpravidla slouží skutečně k rychlému předání kontaktů.

Připravte si krátké a výstižné představení sebe a svého podnikání, vyslechněte i druhou stranu a vzájemně si vyměňte vizitky.

Tip: Doporučuji si nenápadně na druhou stranu vizitky nebo do malého zápisníčku poznamenat, co Vám o sobě daný člověk prozradil, druhý den si nebudete všechny pamatovat.

Nepodceňujte sílu kontaktů, i když se Vám může zdát, že pro Vás některý z nich vůbec nemůže znamenat. Nikdy nevíte, co budete potřebovat zařídit v budoucnu, nebo udělat pro někoho, kdo zase na oplátku pomůže Vám.

Každý má svůj okruh známých

Jakmile se jednou rozhodnete podnikat, každý člověk, se kterým se setkáte, a to nejen fyzicky, ale klidně jen virtuálně, nějakým způsobem zapadne do Vaší sítě. I když on sám nemusí být Vaším typickým cílovým zákazníkem, může znát někoho, kdo je. A přesvědčíte-li ho, aby Vás doporučil, pak máte napůl vyhráno.

A tak se setkávejte, přátelte a sbírejte kontakty! Léto k tomu přímo vyzývá! Lidé cestují a účastní se mnoha akcí, jsou pozitivně naladěni a otevřeni novým věcem. Dejte o sobě vědět! Až budou potřebovat Vaše služby, budou se Vám rádi vracet.

Věřím, že už Vás slovo networking nejen neděsí, ale dokonce se těšíte, až vyrazíte do společnosti, pochlubit se světu, jak jste šikovná a úžasná podnikatelka!

Ještě, než se začnete oblékat, sdílejte tento článek i pro ostatní, pokud se Vám líbil – i každé sdílení zajímavého obsahu je totiž krokem, který upevňuje Vaše vazby s kontakty ve Vaší vlastní síti. Připomenete se jim a přinesete jim užitečnou informaci? Příště si na Vás o to rychleji vzpomenou! Zajímá-li Vás téma networkingu blíže, věnuji se mu i ve své knize Sama sobě šéfem a podrobněji jej vysvětluji i v jedné z lekcí mého videokurzu Podnikatelkou za 30 dní.


S láskou,
Alexandra


O autorce:

Alexandra John
Pomáhá ženám v tom, aby šly za svým vysněným podnikáním. Je spoluzakladatelkou mezinárodní poradenské firmy Meriglobe Advisory House. Autorkou knihy Sama sobě šéfem a online kurzu Sama sobě šéfem aneb podnikatelkou za 30 dní.